صفحه اول

برنامه همایش

چکیده مقالات

گالری عکس

رسانه ها

یادداشت
کتابشناسی
 درباره ما
تماس با ما
 
 

 

 آندلس  

 

آندلس بخش جنوبی سرزمین ایبریاست. منطقه ایبریا امروز بخشی از اسپانیا و پرتغال است. این منطقه ازشمال با فرانسه و از غرب با پرتغال همسایه است. درشرق و جنوب آن دریای مدیترانه -که زمانی به آن بحر روم نیز گفته می شد- قراردارد. سواحل جنوبی آندلس دریای مدیترانه را تنگ ساخته و آن را به تنگه ای تبدیل کرده که به آن جبل الطارق می گویند. یکی از 17 بخش خودمختار کشور اسپانیا به پایتختی شهر سویل می باشد که از مهمترین شهرهای آن می توان به غرناطه(گرانادا)، قرطبه(کردوبا)، طلیطلیه(تولیدو)، بلنسیه(والنسیا)، برشتریه، بارسلون و المجرید (مادرید) اشاره کرد.

 آثار فراوان معماری اسلامی در آندلس که از نامدارترین این آثار می توان کاخ الحمراء در گرانادا، مزکوئیتا در کوردوبا، برج‌های توره دل اورو و خیرالدا در سویل و مدینه الزهرا در نزدیکی کورودوبا را نام برد. ما را بر آن می دارد تا گریزی به تاریخ ورود اسلام به آندلس بزنیم. آغازین ارتباط مسلمانان با سرزمین آندلس به سال 91 ه.ق (ژوییه710 م) برمی گردد. اندکی بعد عبدالرحمن الداخل -یکی از فرزندان مروان بن محمد- توانست در سرزمین تازه فتح شده آندلس بنای حکومتی اسلامی را پی ریزی کند. وی در مدت حکومت خود به کارهای بزرگی در حیطه اجرایی و علمی دست زد چنانکه مورخان می گویند:

عبدالرحمن اول پیرامون شهر قرطبه را حصار کشید و قناتهای فراوانی حفر کرد. حمامها، مهمانخانه ها و عمارتهای عالی بسیاری ساخت و قصر بسیار زیبایی به سبک رصافه شام (قصر سلطنتی هشام بن عبدالملک در دمشق) بنا نمود که باغهایی با درختان انبوه آن را احاطه کرده بودند. وی به علم و دانش نیز توجه ویژه ای داشت و درصدد توسعه آن در آندلس برآمد؛ مدرسه ها و بیمارستانهای زیادی به وجود آورد و دانشمندان و فقهای زیادی را از اروپا، مصر، شام، عراق و... برای تعلیم و تحصیل به آنجا دعوت کرد.

به بیانی می توان گفت عبدالرحمن اول و پسرش هشام بن عبدالرحمن، طراحان و سازندگان بخش اول تمدن آندلس، یعنی عمران و آبادی شهرها و تشکیلات اداری بوده و دانشمندان و متفکران آندلس طراحان شالوده فکری و معنوی آن بوده اند، تا بدین طریق بُعد عقلانى تمدن یعنى فرهنگ (به معنى اخص کلمه) در جامعه آندلس آن روزگار نضج گرفته و دانشمندان در عرصه‌هاى گوناگون معرفت‌ بشرى به کاوش و تحقیق می‌پرداختند. تحقیقات و تألیفات فلسفى ابن رشد، ابن طفیل، ابن باجه در زمینه‌هاى فلسفى و ابن الخطیب و ابن خلدون در فلسفه تاریخ و جامعه‌شناسى تحلیلى شواهد گویاى این مدعا است.

 

 
     

 
     

 
 
 

Info@AlAndalus2015.ir